Kort om prisen

ForeningLet uddeler hvert år prisen Årets træner / instruktør til en forening i Roskilde Kommune. Prisen overrækkes ved den årlige idrætsfest i januar måned i Roskilde Kongrescenter, som arrangeres af Roskilde Idræts Union. Frem til 2020 hed prisen Digitaliseringsprisen.

Se tidligere modtagere nedenfor på siden.

I formålsparagraffen for prisen står blandt andet følgende:

Personer, som kan komme i betragtning som årets træner/instruktør, skal kunne karakteriseres ved:

- hele tiden at udvikle sin træning på et fagligt højt niveau.

- at skabe udvikling af "sine" udøvere i et sundt og konstruktivt idrætsmiljø omkring "udøverne".

- at gå forrest - med et godt smil og en positiv indgangsvinkel med energi og entuisiasme.

- at have empati og tænke udøvere som hele mennesker.

- at virke inspirerende på sine omgivelser.

En forudsætning for at søge prisen Årets træner / instruktør er, at foreningen hører hjemme i Roskilde Kommune og er medlem af Roskilde Idræts Union. Det er Roskilde Idræts Union som modtager ansøgningerne hvert år samt udvælger modtageren af prisen.

Læs mere på Roskilde Idræts Unions hjemmeside.

2022: Himmelev-Veddelev Boldklub modtog 10.000 kr.

Lasse Vestergaard fra Himmelev-Veddelev Boldklub modtog prisen af flere årsager.

I indstillingen stod der blandt andet følgende om Lasse Vestergaard:

• Årets Træner/instruktør går forrest, og har altid en positiv og energisk indgangsvinkel til træningen.
  • Under alle træninger tænker han udvikling af den enkelte spiller, og ser børnene fra deres perspektiv og i børnehøjde. Han er motiverende, empatisk og skaber et konstruktivt idrætsmiljø omkring de hold, han træner.
  • Han har altid det sjove element med i sine betragtninger.
  • Han skaber sammenhold og er foregangsmand for diverse ture og arrangementer på holdene.
  • Han har med sin meget aktive trænerrolle i mere end 8 år skabt en kultur, der baserer sig på sammenhold, vilje og lysten til at spille fodbold på et højt børneniveau.
  • Han hjælper nye trænere med sparring og giver altid gode råd fra sig.
  • Han er alt i alt en kæmpe rollemodel for klubben, og fortjener derfor at blive året træner 2022.

Lasse Vestergaard fra Himmelev-Veddelev Boldklub får overrakt prisen af Anders Pallisgaard fra ForeningLet

2021: Roskilde Gymnastikforening modtog 10.000 kr.

Karina Visholm Andersen fra Roskilde Gymnastikforening modtog prisen af flere årsager.

I indstillingen stod der blandt andet følgende om Karine Visholm Andersen:

• Hun har gennem snart et årti, med stor kompetence opbygget et meget dygtigt Konkurrencehold i sin forening.
  • Hun har derudover formået at opbygge et flot trænerteam, med instruktører som selv har deltaget på holdet.
  • Hun har taget en dommeruddannelse og er bisidder ved dommerbordet til stort set alle konkurrencer.
  • Hun er en del af trænerteamet på landsholdet inden for denne disciplin.
  • For at kunne være førende i udviklingen, har hun blandt andet inviteret Belgiske instruktører til Roskilde, til flere træningsweekender, hvor der er blevet trænet på mange forskellige ting.
  • Hun har dygtiggjort flere udøvere, så de har kunne stille op i konkurrencer i Holland og de seneste år også i Portugal.
  • Hun er motiverende og engagerende – også udenfor hallen. Hun har ganske enkelt en sjæl, som brænder for sporten.

Karina Visholm Andersen fra Roskilde Gymnastikforening får overrakt prisen af Anders Pallisgaard fra ForeningLet

2020: Roskilde Orienteringsklub modtog 5.000 kr.

John Tripax fra Roskilde Orienteringsklub modtog prisen af flere årsager. Han har udarbejdet digitale orienteringskort til at løbe efter. Det betyder, at alle kan gå ind og finde kortet på Roskilde Orienteringsklubs hjemmeside. Derudover er John involveret i mange andre ting i klubben, såsom bestyrelsen, vedligehold af klubhuset, arrangere løb for skoleklasser samt arrangere større løb. Derudover har John siden 2013 kørt børneprojektet "Mini-ORK", hvor han har introduceret talrige børn i alderen 6-12 til orienteringssporten.

Jørgen Tripax fra Roskilde Orienteringsklub

2019: Roskilde Teamgym modtog 5.000 kr.

Morten Bjørneboe fra Roskilde Teamgym modtog prisen pga. hans store arbejde med at udbrede kendskabet til Roskilde Teamgym på digitale medier - herunder særligt en bestemt aktivitet ved navn SøndagsRæs, som afholdes hver søndag i et par timer med deltagelse af 100-130 børn hver gang. Morten har efterfølgende fortalt, at pengene skal gå til en bowlingtur for alle de ca. 40 frivillige instruktører, som afvikler SøndagsRæs søndag efter søndag. Stort tillykke til Morten og Roskilde Teamgym og alle deres instruktører.

Fra venstre: Jørgen Aufeldt (formand Roskilde Idræts Union), Morten Bjørneboe (Roskilde Teamgym), Anders Pallisgaard (ForeningLet Aps)

2018: Roar Atletik modtog 5.000 kr.

Atletikklubben Roar Atletik modtog prisen for deres kreative brug af QR-koder og video til at synliggøre relevante øvelser og beskrivelser til brugerne på Hyrdehøj Atletik stadion. Brugerne er både klubbens egne atleter og træner, andre klubber og ikke mindst folkeskoler og gymnasier.

Teknikken er, at atleterne/underviserne ved selve øvelsesstedet kan få video- og tekst-beskrivelse af de enkelte øvelser via deres mobiltelefon eller tablet ved at scanne en QR kode.
Samtidig kan beskrivelsen også bruges til inspiration og forberedelse af træning eller undervisning, baseret på et meget højt fagligt niveau, progressiv udvikling og tilpasset alder og niveau.

Fra venstre: Jørgen Aufeldt (formand Roskilde Idræts Union), Saef Saef (Roar Atletik), Jesper B. Eriksen (Roar Atletik), Anders Pallisgaard (ForeningLet Aps)

2017: Himmelev-Veddelev Boldklub modtog 5.000 kr.

HVB E-SPORTS er et nyt tiltag fra fodboldklubben Himmelev-Veddelev Boldklub (HVB). Næsten hver uge kommer medlemmerne og spiller FIFA turneringer i HVB klubhuset, bliver trænet, hygger sig og får spillet en masse fodbold til teknik-træningerne og fodboldturneringerne.

HVB E-Sports:

• Skaber liv i klubben og klubhuset, hvor det ellers mere eller mindre ville stå tomt i løbet af hele ugen.
  • Klubben tager et socialt ansvar.
  • Klubben serverer sund kost før der spilles FIFA hver uge efter, at spillerne ex. har været på teknikskole og løbet rundt udenfor.
  • Det skaber sammenhold på tværs af årgange og giver tilmed flere træninger i form af teknik- og målmandstræning.

Fra venstre: Jørgen Aufeldt (formand Roskilde Idræts Union), Mads Strack (HVB), Mikkel Lassen (HVB), Anders Pallisgaard (ForeningLet Aps)